Tuntikuvaukset

Aikuisbaletti

Aikuisbaletti on kurssi, josta löydät tarkemmat tiedot täältä.








Jooga

Lempeä hatha-joogaan pohjautuva harjoitus yhdistelee somaattisen harjoittelun menetelmiä ja joogan asanaharjoitusta. Tunneilla harjoitellaan hengityksen ja liikkeen yhteensovittamista, tehdään hermostoa rauhoittavia ja kehotietoisuutta lisääviä lempeitä harjoitteita sekä kehitetään lempeästi kehon liikkuvuutta ja voimaa. Tunnilla ei tarvita aiempaa kokemusta joogasta.

Sopivat varusteet tunnille ovat rennot ja mukavat vaatteet ja avojalat. Salissa on tavallisia jumppamattoja, mutta oma joogamatto tarjoaa enemmän pitoa. Lisäksi on hyvä ottaa mukaan oma viltti (esim. fleecehuopa), jota käytetään apuväineenä osassa harjoituksia.

Ohjaaja: fysioterapeuttiopiskelija ja joogaopettaja Leea Numminen

Jooga ti klo 19.30 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Kehonhuolto

Rauhallinen tunti, jossa tehdään palautumista ja liikkuvuutta edistäviä, rauhallisia harjoituksia ja venytyksiä, mutta myös keskivartalon syviä lihaksia ja tasapainoa kehittäviä liikkeitä. Tunti päättyy lyhyeen rentoutukseen. Tunti sopii kaikille, ja liikkeitä voi soveltaa oman liikkuvuuden mukaan. Tuntiin ei kuulu hyppyjä.  Tunnin ohjaa fysioterapeutti, joka tarvittaessa antaa vaihtoehtoja liikkeille.

Sopivat varusteet tunnille ovat lämpimät ja joustavat vaatteet sekä sukat tai paljaat jalat. Mattoja löytyy salista.

Ohjaaja: Fysioterapeutti Maarit Itälä

Kehonhuolto to klo 19 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Kiertoharjoittelu

Toiminnallista lihaskuntoharjoittelua tehokkaan kiertoharjoittelun muodossa. Koko kehon tunnilla tehdään kehonpaino- sekä välineharjoitteita käyden läpi kehon suuret lihasryhmät. Ohjauksessa painottuu turvallisen ja tehokkaan suoritustekniikan harjoittelu ja itselle sopivan harjoitetason valinta. Tunti sisältää toiminnallisen alkulämmittelyn, tekniikkaopastuksen, harjoitusosion sekä lyhyen palauttavan venyttelyn. Tunti ei sisällä vaikeita askelsarjoja. Tunti sopii kaikille, myös miehille.

Sopivat varusteet tunnille ovat hikoiluun sopivat vaatteet, hikipyyhe sekä vesipullo. Tunnilla käytettävät välineet löytyvät salista.

Huom! Samaan aikaan kiertoharjoittelun kanssa järjestetään toisessa salissa Liikkari, jonne lapset voivat osallistua tunnin ajaksi. Lisätietoa täällä.

Ohjaaja: Anni Toivanen

Kiertoharjoittelu ti klo 17.30-18.15 T-talon yläsalissa (Vanha Hämeentie 29)

Kuntojumppa

Perustunti, jossa sopivassa suhteessa askellusta ja lihaskuntoliikkeitä. Tunti alkaa alkulämmittelyllä, jonka jälkeen kohotetaan aerobista kuntoa helpoilla askelsarjoilla. Lihaskunto-osiossa tehdään lihaskuntoliikkeitä ilman välineitä, joko seisten tai lattialla. Tunti päättyy loppuvenyttelyihin.

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo, jumppamatto (tunti pidetään koulusalissa, jossa ei ole mattoja) ja halutessasi hikipyyhe.

Ohjaaja: (ilm. myöh.)

 Ohjaajapulan vuoksi kuntojumppaa ei pidetä syksyllä 2019. Toivottavasti ohjaaja löytyy ja voimme jatkaa tuntia taas tammikuussa.

Lattarijumppa

Hauska, helppo ja hikinen tanssitunti menevän lattarimusiikin tahtiin. Tunnilla tanssitaan ilman paria (samaan tyyliin kuin Laviksessa ja Zumbassa), tansseina ovat mm. salsa, reggaeton, chacha ym. Aiempaa tanssikokemusta ei tarvita, ja askelsarjat ovat helppoja. Tuntiin ei kuulu erillistä lihaskunto-osuutta.

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja iloinen mieli!

Ohjaaja: Kati Viitala

 Lattarijumppa la klo 11.00 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Lattiatanko - balettia lattiatasossa

Lattiatanko on kehonhuoltokurssi, josta löydät lisätietoa täältä.








Lavis-lavatassijumppa

Lavis-lavatanssijumppa on uusi hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, jossa tanssitaan ilman paria. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja, kuten humppa, valssi, polkka, foxi, salsa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Laviksen periaatteisiin kuuluu että tanssiaskeleet ja koreografiat ovat niin helppoja, että mukaan pääsee tottumattomampikin tanssija. Tunnilla käydään monipuolisesti läpi eri lavatanssilajeja, ja niiden myötä opis eri lavatanssiaskeleiden perusteita. Lavis on niin mukavaa, ettet edes huomaa kuntoilevasi!

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat joustavat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja halutessasi hikipyyhe.

Ohjaaja: Tuija Lundström

 Lavis ti klo 18.30-19.30 T-talon yläsalissa (Vanha Hämeentie 29)

Leikkipuistojumppa

Leikkipuistojumpat sopivat leikkipuistoikäisten vanhemmille tai kenelle tahansa ulkojumpasta kiinnostu-neelle. Tunnille voi tulla lasten kanssa tai ilman. Jumpassa hyödynnetään leikkipuiston välineitä ja vastus-kuminauhaa toiminnallisiin liikkeisiin. Tunti sisältää alkulämmittelyn sekä kiertoharjoitteluna tehtävän lihaskunto-osion. 

Sopivat varusteet tunnille ovat ulkoliikuntaan sopivat vaatteet ja vesipullo. Vastuskuminauhan saat lainaksi ohjaajalta. Huom! Muista säähän sopiva varustus!

Leikkipuistojumpat järjestetään yhteistyössä Turun kaupungin kanssa, ja kaupungin hankerahoituksen turvin tunnit ovat täysin maksuttomia. Tunneille ei myöskään tarvitse ilmoittautua - ilmesty vain paikalle!

Leikkipuistojumpat pidetään syksyllä 2019 19.8.-24.11. välisellä ajalla.

Ohjaajat: Noora Rautionmaa (ma ja pe), Saija Huhtiniemi (ke) ja Anni Toivanen (la)

Turun Jyryn pitämät leikkipuistojumpat:  

  1. Ma klo 18.00-18.45 Tähkäpuiston leikkipaikalla (Tähkäpuiston leikkipaikka sijaitsee Petreliuksessa Tähkäpuiston reunalla, Petreliuksenpolun varrella)
  2. Ke klo 10.00-10.45 Annanpuiston leikkipaikalla (Annanpuiston aidattu leikkipuisto sijaitsee Port Arthurissa aivan Annanpuiston päässä, Arvinkadun ja Annankadun kulmassa)
  3. Ke klo 17.30 Itäpellonpuiston leikkipaikalla (Itäpellontie, Kähäri)
  4. To klo 18.00  Urheilupuiston leikkipaikalla (Betaniankatu, Keskusta)
  5. Pe klo 10 Rakennusmestarinpuiston leikkipaikalla (Rakennusmestarintien varrella Mälikkälässä)
  6. La klo 10.00-10.45 Nummenpuistokadun leikkipuistossa (Aidattu leikkipaikka sijaitsee Nummessa, Nummenpuistokadun ja Töykkälänkadun kulmassa)


Muokkaus

Tehokas lihaskuntopainotteinen tunti, jossa nostetaan sykettä ja kehitetään lihaskuntoa. Alkulämmittelyn jälkeen tehdään tehokkaita lihaskuntoliikkeitä, jotka muokkaavat kehon tärkeimpiä lihasryhmiä, kuten reisiä, vatsaa, selkää ja pakaroita.

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat joustavat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja hikipyyhe.

 Ohjaaja: Eeva-Liisa Hämäläinen

Muokkaus ke klo 19 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Peruskuntojumppa

Päiväsaikaan järjestettävä peruskuntojumppa on helppo mutta monipuolinen tunti, jossa kohotetaan koko kehon kuntoa. Askellukset ovat helppoja, eikä tuntiin kuulu vaikeita koreografioita. Lihaskunto-osuus on tehokas mutta sopivan kevyt ja yksinkertainen. Tunti sopii erityisesti vasta-alkajille, iäkkäämmille, raskaana oleville tai synnyksestä toipuville.

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat joustavat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja halutessaan hikipyyhe. 

Peruskuntojumpassa voi käydä samoilla kertalipuilla ja kausikorteilla kuin muillakin tunneilla, mutta jos et käy muilla aikuisten tunneilla kuin peruskuntojumpissa (maanantai ja torstai), voit maksaa peruskuntojumppien oman kausimaksun (30€) paikan päällä suoraan ohjaajalle.

Ohjaajat: Tuire Johansson ja Eeva-Liisa Hämäläinen (ma) ja Kati Viitala (to)

Peruskuntojumppa ti klo 12 ja to klo 10 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29).

PhysioPilates

Pilates on kurssi, josta löydät tarkemmat tiedot täältä.







RVP (Reisi-vatsa-peppu-muokkaus)

RVP (Reisi-vatsa-peppu) on lihaskuntopainotteinen ja monipuolinen "yleistunti", johon kuuluu sekä lihaskuntoharjoittelua että aerobisia osuuksia. Tunti koostuu alkulämmittelystä, jonka jälkeen lihaskunto-osuuksia ja aerobisia osuuksia tehdään vuorotellen. Lopuksi palautellaan ja venytellään. Tunnilla käytetään vaihtelevasti välineinä esim. step-lautaa ja lisäpainoja. Tunti ei sisällä monimutkaisia askelsarjoja. Tunti sopii kaikille, jotka haluavat kehittää erityisesti jalkojen ja keskivartalon lihaskuntoa sekä aerobista kestävyyttä.Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat joustavat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja hikipyyhe.

 Ohjaaja: Anni Toivanen

RVP la klo 12 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Step

Helppoa ja hauskaa askellusta step-laudalla, yhdistettynä lihaskuntoliikkeisiin. Tehokas tunti erityisesti reisille ja pakaroille.

 Ohjaaja: Eeva-Liisa Hämäläinen

Step su klo 18 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Toiminnallinen treeni

Toiminnallisessa harjoittelussa harjoitetaan lihasten välistä yhteistyötä. Harjoitettavissa liikkeissä on tarkoitus kuormittaa mahdollisimman monta lihasta samaan aikaan. Lihaskunnon ohella toiminnallisessa harjoittelussa kehittyvät myös tasapaino, koordinaatio, hapenottokyky, kehonhallinta sekä liikkuvuus. Toiminnallinen harjoittelu on monipuolista ja kehittää meitä toimimaan arjen askareissa. Tunti alkaa toiminnallisella alkulämmitellyllä, jossa valmistellaan kehoa tulevaan harjoitukseen. Tämän jälkeen tulee harjoitusosio, jossa tehdään monipuolisia kehoa kehittäviä liikkeitä joko välineillä tai ilman. Lopuksi vielä lyhyt palauttava venyttelyosio.

Tunti sopii kaikenikäisille, sillä jokainen pystyy itse määrittämään tunnin tehokkuuden oman kuntotason mukaan. Tunnille on hyvä ottaa mukaan liikuntaan sopivat vaatteet, hikipyyhe ja vesipullo. 

Ohjaaja: Riikka Palimo

Toiminnallinen treeni ma klo 19 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Toiminnallinen porrastreeni

Tehokas treeni koko keholle raikkaassa ulkoilmassa! Kehität peruskuntoasi sekä lihasvoimaa monipuolisten harjoitteiden avulla. Tunnilla tehdään hapenottoa ja lihaskuntoa kehittäviä liikkeitä Kuuvuoren portaissa. Tunti voi sisältää hyppyjä, mutta kaikki liikkeet ovat muunneltavissa kevyempiin vaihtoehtoihin,  joten tunti sopii kaikenkuntoisille.

Jos talvikuukausien aikana portaat ovat liukkaat, voidaan porrastreenin sijaan tehdä toiminnallinen ulkotreeni portaiden vieressä olevalla Kuuvuoren kentällä (oikein huonolla ilmalla tai kovalla pakkasella voidaan myös siirtää treenit sisätiloihin 400 metrin päähän T-talolle, Vanha Hämeentie 29).

Tunnille saa ottaa mukaan vauvan, joka voi nukkua vaunuissa portaiden juurelle, tai jos vauvaa ei sittenkään nukuta, treeni onnistuu myös vauva sylissä/kantorepussa/liinassa!

Ohjaaja: Anni Toivanen

Toiminnallinen porrastreeni ti klo 11.15-12.00, tapaaminen Kuuvuoren portaiden juurella (Ruukuntekijänkujan päässä eli Suntionkadun varrella sijaitsevan Kuuvuoren kentän yhteydessä).

Zumba

Zumba® tanssitunti, missä hiki virtaa ja hymy on herkässä. Tunti sisältää helppoja askelkuvioita sovellettuna mukaansa tempaaviin lattari- ja maailman rytmeihin kuten merengue, reggaeton, salsa, cumbia, bellydance ja african. Tunti aktivoi keskivartaloa ja nostaa sykettä. Tunnilla ei opetella tanssitekniikkaa, vaan tärkeintä on unohtaa suorittaminen ja nauttia rytmeistä sekä pitää hauskaa! 

Tunti sopii kaikille lattarimusiikista ja tanssista pitäville. Tunnille mukaan tarvitset sisäliikuntavarusteet, sisäliikuntaan sopivat kengät/tossut, vesipullo ja halutessasi hikipyyhe.

Ohjaaja: Teija Eisanen

Zumba to klo 18 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Äiti-vauvatreeni

Yhteinen tunti äidille ja noin 3-12 kk vauvalle. Tunti koostuu äidin lihaskuntoa ja liikkuvuutta parantavista harjoituksista, joissa keskitytään synnytyksestä palautumiseen ja vahvistetaan lantionpohjaa ja muita keskivartalon syviä lihaksia. Tunnilla tehdään myös muuta lihaskuntoa ja myös vauvaa käytetään lisäpainona sekä avataan vauvaelämän tuomia lihaskireyksiä dynaamisilla, pilatestyyppisillä liikkuvuusharjoitteilla. Tunti ei kuitenkaan keskity yksin äitiin, vaan osa tunnista käytetään vuorovaikutukseen vauvan kanssa loruillen, laulaen ja körötellen.

Tunti sopii kaikille äideille, jotkä ovat käyneet synnytyksen jälkitarkastuksessa eikä suurempia ongelmia ole havaittu. Tuntiin ei kuulu hyppyjä tai liikkeitä jotka kohdistavat kovaa painetta suoriin vatsalihaksiin tai lantionpohjaan - tärkeimpänä ajatuksena on liikunnan aloittaminen lempeästi synnytyksen jälkeen. Tunti sopii siis aivan kaikille aiemmasta liikuntataustasta riippumatta.

Vauva voi osallistua ikätasonsa ja mielentilansa mukaan joko kaukalossa/lattialla köllötellen tai liikkeestä riippuen sylissä painona. Mukaan kannattaa ottaa vauvalle köllöttelyalusta ja/tai harso. Imetykset, itkut ja muut häiriötekijät kesken tunnin eivät tällä tunnilla haittaa! Äiti ei tarvitse mukaansa muuta kuin mukavat, liikuntaan sopivat vaatteet.

Äiti-vauvatreeni ma klo 11.00-11.45 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)