Tuntikuvaukset

Aikuisbaletti

Aikuisbaletti on kurssi, josta löydät tarkemmat tiedot täältä.



FasciaMethod

FasciaMethod on kurssi, josta löydät tarkemmat tiedot täältä.


Helppo jooga

Helppo jooga on hatha joogaan pohjautuva aloittelijalle ja myös ikääntyville sopiva tunti. Tällä tunnilla parannetaan voimaa ja liikkuvuutta. Tunnilla  tehdään hengitys- ja asanaharjoituksia. Tunti aloitetaan helpolla fyysisellä osuudella ja päätetään kehon ja mielen rentoututtamiseen lempeillä ja rauhoittavilla liikkeillä. Tällä tunnilla ei tarvita aiempaa kokemusta joogasta.

Sopivat varusteet tunnille ovat rennot ja mukavat vaatteet ja avojalat. Salissa on tavallisia jumppamattoja, mutta oma joogamatto tarjoaa enemmän pitoa. Lisäksi on hyvä ottaa mukaan oma viltti tai pyyhe, jota saatetaan käytettää apuvälineenä osassa harjoituksia.

Ohjaaja: joogaohjaajaopiskelija Anni Toivanen

Jooga ke klo 14.30 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

HIIT+Core

Tehokas koko kehoa monipuolisesti haastava tunti, jossa yhdistyy sekä lihaskunto- että aerobinen harjoittelu. HIIT eli High Intensity Intervall Training osiossa nostetaan sykettä korkeatehoisilla työosuuksilla ja lyhyillä palautuksilla. Core -osiossa keskitytään vahvistamaan keskivartaloa ja sitä tukevia lihaksia. Tunti sisältää alkulämmittelyn, harjoitusosiot ja loppujäähdyttelyn. Tunti sopii kaikille, jotka haluavat haastaa itseään ja samalla kohottaa kuntoaan, hapenottokykyä sekä lihasvoimaa. Liikkeet ovat yksinkertaisia, mutta tehokkaita, ja jokainen voi tehdä harjoituksen omalla kuntotasollaan.

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat vaatteet, tossut/kengät, hikipyyhe ja juomapullo.

HIIT+Core su klo 17 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)




Jooga

Lempeä hatha-jooga tunti  parantaa voimaa ja liikkuvuutta. Tunnilla  harjoitellaan hengityksen ja liikkeen yhteensovittamista erilaisilla asanaharjoituksilla. Tunti aloitetaan fyysisemmällä osuudella ja päätetään kehon ja mielen rentoututtamiseen lempeillä ja rauhoittavilla liikkeillä. Tällä tunnilla ei tarvita aiempaa kokemusta joogasta.

Sopivat varusteet tunnille ovat rennot ja mukavat vaatteet ja avojalat. Salissa on tavallisia jumppamattoja, mutta oma joogamatto tarjoaa enemmän pitoa. Lisäksi on hyvä ottaa mukaan oma viltti tai pyyhe, jota saatetaan käytettää apuvälineenä osassa harjoituksia.

Ohjaaja: Maarit Itälä

Jooga ti klo 19.35 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Kehonhuolto

Rauhallinen tunti, jossa tehdään palautumista ja liikkuvuutta edistäviä, rauhallisia harjoituksia ja aktiivisia venytyksiä, mutta myös keskivartalon syviä lihaksia ja tasapainoa kehittäviä liikkeitä. Tunti päättyy lyhyeen rentoutukseen. Tunti sopii kaikille, ja liikkeitä voi soveltaa oman liikkuvuuden mukaan. Tuntiin ei kuulu hyppyjä.  Tunnin ohjaa fysioterapeuttiopiskelija, joka tarvittaessa antaa vaihtoehtoja liikkeille.

Sopivat varusteet tunnille ovat lämpimät ja joustavat vaatteet sekä sukat tai paljaat jalat. Mattoja löytyy salista.

Ohjaaja: Niina Oisalo

Kehonhuolto to klo 19 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Kiertoharjoittelu

Toiminnallista lihaskuntoharjoittelua tehokkaan kiertoharjoittelun muodossa. Koko kehon tunnilla tehdään kehonpaino- sekä välineharjoitteita käyden läpi kehon suuret lihasryhmät. Ohjauksessa painottuu turvallisen ja tehokkaan suoritustekniikan harjoittelu ja itselle sopivan harjoitetason valinta. Tunti sisältää toiminnallisen alkulämmittelyn, tekniikkaopastuksen, harjoitusosion sekä lyhyen palauttavan venyttelyn. Tunti ei sisällä vaikeita askelsarjoja. Tunti sopii kaikille, myös miehille.

Sopivat varusteet tunnille ovat hikoiluun sopivat vaatteet, hikipyyhe sekä vesipullo. Tunnilla käytettävät välineet löytyvät salista.

Huom! Samaan aikaan kiertoharjoittelun kanssa järjestetään toisessa salissa Liikkari, jonne lapset voivat osallistua tunnin ajaksi. Lisätietoa täällä.

Ohjaaja: Iida Koskinen

Kiertoharjoittelu ti klo 17.30 T-talon yläsalissa (Vanha Hämeentie 29). Sisäänkäynti Harjukadun puoleisesta ovesta .

Kuntojumppa

Perustunti, jossa sopivassa suhteessa askellusta ja lihaskuntoliikkeitä. Tunti alkaa alkulämmittelyllä, jonka jälkeen kohotetaan aerobista kuntoa helpoilla askelsarjoilla. Lihaskunto-osiossa tehdään lihaskuntoliikkeitä ilman välineitä, joko seisten tai lattialla. Tunti päättyy loppuvenyttelyihin.

Sopivat varusteet tunnille on liikuntaan sopivat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja halutessasi hikipyyhe. Maanantain kuntojumppa pidetään koulusalissa, jossa tarvitset mukaasi myös jumppamaton.

Ohjaaja: Hanna-Kaisa Hilpinen (ma), Eeva-Liisa Hämäläinen (ti) ja Kati Viitala (to)

Kuntojumppa ma klo 18 Hannunniitun koululla (Virmuntie 3), ti klo 10 T-talolla ja to klo 10 T-talolla 1.salissa (Vanha Hämeentie 29

Lattarit

Hauska, reipas ja hikinen tanssitunti kuumien lattarirytmien tahtiin. Tansseina ovat mausteinen salsa, räiskyvä reggaeton ja naisellinen chacha ja paljon muita upeita tansseja. Tunneilla rakennetaan perusliikkeistä lähtien pala palalta pieniä koreografioita ja tansseille ominaista liikettä rennosti harjoitellen. Tuntiin ei kuulu erillistä lihaskunto-osuutta.

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat vaatteet ja joustavat tossut/kengät, vesipullo ja iloinen mieli!

Ohjaaja: Kati Viitala

 Lattarit la klo 11.00-11.55 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Lattiatanko - balettia lattiatasossa

Lattiatanko on kehonhuoltokurssi, josta löydät lisätietoa täältä.

Lavis

Lavis-lavatanssijumppa on uusi hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, jossa tanssitaan ilman paria. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja, kuten humppa, valssi, polkka, foxi, salsa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Laviksen periaatteisiin kuuluu että tanssiaskeleet ja koreografiat ovat niin helppoja, että mukaan pääsee tottumattomampikin tanssija. Tunnilla käydään monipuolisesti läpi eri lavatanssilajeja, ja niiden myötä opis eri lavatanssiaskeleiden perusteita. Lavis on niin mukavaa, ettet edes huomaa kuntoilevasi!

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat joustavat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja halutessasi hikipyyhe.

Ohjaaja: Tuija Lundström

Lavis ti klo 18.30 T-talon yläsalissa (Vanha Hämeentie 29)       Sisäänkäynti Harjukadun puoleisesta ovesta

Leikkipuistojumppa

Leikkipuistojumpat sopivat leikkipuistoikäisten vanhemmille tai kenelle tahansa ulkojumpasta kiinnostuneelle. Tunnille voi tulla lasten kanssa tai ilman. Jumpassa hyödynnetään leikkipuiston välineitä ja vastus-kuminauhaa toiminnallisiin liikkeisiin. Tunti sisältää alkulämmittelyn sekä kiertoharjoitteluna tehtävän lihaskunto-osion. 

Sopivat varusteet tunnille ovat ulkoliikuntaan sopivat vaatteet ja vesipullo. Vastuskuminauhan saat lainaksi ohjaajalta. Huom! Muista säähän sopiva varustus!

Leikkipuistojumpat järjestetään yhteistyössä Turun kaupungin kanssa, ja kaupungin hankerahoituksen turvin tunnit ovat täysin maksuttomia. Tunneille ei myöskään tarvitse ilmoittautua - ilmesty vain paikalle!

TIEDOT KEVÄÄN 2021 LEIKKIPUISTOJUMPISTA PÄIVITETÄÄN MYÖHEMMIN

Muokkaus

Tehokas lihaskuntopainotteinen tunti, jossa nostetaan sykettä ja kehitetään lihaskuntoa. Alkulämmittelyn ja askellusosion jälkeen tehdään tehokkaita lihaskuntoliikkeitä, jotka muokkaavat kehon tärkeimpiä lihasryhmiä, kuten reisiä, vatsaa, selkää ja pakaroita. Lihaskuntoliikkeet tehdään vuoroviikoin oman kehon painolla ja välineillä (tanko,käsipainot)

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat joustavat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja hikipyyhe.

 Ohjaaja: Eeva-Liisa Hämäläinen

Muokkaus ke klo 19 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

PhysioPilates

Pilates on kurssi, josta löydät tarkemmat tiedot täältä.



RVP (Reisi-vatsa-peppu-muokkaus)

RVP (Reisi-vatsa-peppu-muokkaus) on lihaskuntopainotteinen ja monipuolinen "yleistunti", johon kuuluu sekä lihaskuntoharjoittelua että aerobisia osuuksia. Tunti koostuu alkulämmittelystä, jonka jälkeen lihaskunto-osuuksia ja aerobisia osuuksia tehdään vuorotellen. Lopuksi palautellaan ja venytellään. Tunnilla käytetään vaihtelevasti välineinä esim. step-lautaa ja lisäpainoja. Tunti ei sisällä monimutkaisia askelsarjoja. Tunti sopii kaikille, jotka haluavat kehittää erityisesti jalkojen ja keskivartalon lihaskuntoa sekä aerobista kestävyyttä.Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat joustavat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja hikipyyhe.

 Ohjaaja: Sara Soininen

RVP la klo 10 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Step

Helppoa ja hauskaa askellusta step-laudalla .

Alkulämmittelyn jälkeen  sykettä nostava askelsarja rakennetaan vaihe kerrallaan .Lopuksi tehdään lihaskuntoliikkeitä kuten esim. selkä ja vatsat .Lopuksi lyhyt venyttely.

Tehokas tunti erityisesti reisille ja pakaroille.

 Ohjaaja: Eeva-Liisa Hämäläinen

Step su klo 18 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Tanssillinen kuntojumppa

Hikistä ja hauskaa menoa! Tällä tunnilla liikutaan musiikin tahtiin helppojen sarjojen siivittämänä. Tunti alkaa lämmittelyllä, josta siirrytään aerobiseen, sykettä nostavaan osuuteen ja sitten lihaskunto-osuuteen. Lopuksi jäähdytellään ja tehdään aktiivisia palauttavia liikkeitä. Aerobisessa osuudessa hyödynnetään tanssillisia elementtejä, mutta aiempaa kokemusta tanssista ei tarvita, ainoastaan halua kohottaa kuntoa ja nauttia liikkumisesta musiikin mukana. Tunti kehittää kestävyyttä, lihaskuntoa ja koordinaatiota.  

Tanssillinen kuntojumppa to klo 18 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Toiminnallinen treeni

Toiminnallisessa harjoittelussa harjoitetaan lihasten välistä yhteistyötä. Harjoitettavissa liikkeissä on tarkoitus kuormittaa mahdollisimman monta lihasta samaan aikaan. Lihaskunnon ohella toiminnallisessa harjoittelussa kehittyvät myös tasapaino, koordinaatio, hapenottokyky, kehonhallinta sekä liikkuvuus. Toiminnallinen harjoittelu on monipuolista ja kehittää meitä toimimaan arjen askareissa. Tunti alkaa toiminnallisella alkulämmitellyllä, jossa valmistellaan kehoa tulevaan harjoitukseen. Tämän jälkeen tulee harjoitusosio, jossa tehdään monipuolisia kehoa kehittäviä liikkeitä joko välineillä tai ilman. Lopuksi vielä lyhyt palauttava venyttelyosio.

Tunti sopii kaikenikäisille, sillä jokainen pystyy itse määrittämään tunnin tehokkuuden oman kuntotason mukaan. Tunnille on hyvä ottaa mukaan liikuntaan sopivat vaatteet, hikipyyhe ja vesipullo. 

Ohjaaja: Henna Saarikko

Toiminnallinen treeni ma klo 19 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Äiti-vauvatreeni

Yhteinen tunti äidille ja vauvalle/taaperolle! Tunti koostuu äidin lihaskuntoa ja liikkuvuutta parantavista harjoituksista, joissa keskitytään synnytyksestä palautumiseen ja vahvistetaan lantionpohjaa ja muita keskivartalon syviä lihaksia. Tunnilla tehdään myös muuta lihaskuntoa ja myös vauvaa käytetään lisäpainona sekä avataan vauvaelämän tuomia lihaskireyksiä dynaamisilla liikkuvuusharjoitteilla.

Tunti sopii kaikille äideille, jotka ovat käyneet synnytyksen jälkitarkastuksessa eikä suurempia ongelmia ole havaittu. Tuntiin ei kuulu hyppyjä tai liikkeitä jotka kohdistavat kovaa painetta suoriin vatsalihaksiin ja vatsaonteloon - tärkeimpänä ajatuksena on liikunnan aloittaminen omalle tasolle sopivasti synnytyksen jälkeen. Tunti sopii siis aivan kaikille aiemmasta liikuntataustasta riippumatta.

Osallistua voi heti, kun synnytyksen jälkeen on valmis treeniin. Vauvat ovat tervetulleita mukaan vielä 1-vuotiaina taaperoinakin.

Vauva voi osallistua ikätasonsa ja mielentilansa mukaan joko kaukalossa/lattialla köllötellen tai liikkeestä riippuen sylissä painona. Mukaan kannattaa ottaa vauvalle köllöttelyalusta ja/tai harso. Imetykset, itkut ja muut häiriötekijät kesken tunnin eivät tällä tunnilla haittaa! Äiti ei tarvitse mukaansa muuta kuin mukavat, liikuntaan sopivat vaatteet.

Ohjaaja: Kati Viitala

Äiti-vauvatreeni to klo 11.15-12.00 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)