Tuntikuvaukset

HIIT

Tehokas koko kehoa monipuolisesti haastava tunti, jossa yhdistyy sekä lihaskunto- että aerobinen harjoittelu. HIIT eli High Intensity Intervall Training osiossa nostetaan sykettä korkeatehoisilla työosuuksilla ja lyhyillä palautuksilla. Tunti sopii kaikille, jotka haluavat haastaa itseään ja samalla kohottaa kuntoaan, hapenottokykyä sekä lihasvoimaa. Liikkeet ovat yksinkertaisia, mutta tehokkaita, ja jokainen voi tehdä harjoituksen omalla kuntotasollaan.

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat vaatteet, tossut/kengät, hikipyyhe ja juomapullo. HUOM! Ota oma jumppa-alusta kotoa mukaan, sillä salissa ei ole alustoja lainattavaksi.

HIIT to klo 18.30 Viinamäen päiväkoti (Ruukinkatu 9). Sisäänkäynti päiväkodin pääovesta.

Core+ Mobility

Core & Mobility tunti on monipuolinen harjoitus keskivartalon lihaksille sekä kehonhallinnan ja liikkuvuuden parantamiseksi. Core -osiossa keskitytään vahvistamaan keskivartaloa ja sitä tukevia lihaksia. Mobility -osiossa parannetaan koko kehon liikkuvuutta aktiivisesti dyynaamisin liikkein. Tunti sisältää rauhallisen lämmittelyn, harjoitusosiot ja lopetuksen. Hyvä liikkuvuus ja vahva keskivartalo ovat perusta koko kehon toiminnalle, joten tunti sopii kaikille, joiden tavoitteena on terve ja tasapainoinen keho! HUOM! Ota oma jumppa-alusta kotoa mukaan, sillä salissa ei ole alustoja lainattavaksi.

Ohjaaja: Sara Soininen

Core+ Mobility to 19.20 Viinamäen päiväkoti (Ruukinkatu 9) Sisäänkäynti päiväkodin pääovesta.


Kehonhuolto

Rauhallinen tunti, jossa tehdään palautumista ja liikkuvuutta edistäviä, rauhallisia harjoituksia ja aktiivisia venytyksiä, mutta myös keskivartalon syviä lihaksia ja tasapainoa kehittäviä liikkeitä. Tunti päättyy lyhyeen rentoutukseen. Tunti sopii kaikille, ja liikkeitä voi soveltaa oman liikkuvuuden mukaan. Tuntiin ei kuulu hyppyjä.

Sopivat varusteet tunnille ovat joustavat vaatteet sekä sukat tai paljaat jalat. Ota loppurentoutusta varten myös jotain lämmintä ylle. Voit joko tuoda oman jumppa-alustan kotoa, tai käyttää salista löytyviä jumppa-mattoja.

Ohjaaja: Suvi Luukkanen

Kehonhuolto la 11-11:45 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29) Sisäänkäynti Harjukadun puoleisesta ovesta .

Circuit- treeni

Toiminnallista lihaskuntoharjoittelua tehokkaan circuit-treenin muodossa. Koko kehon tunnilla tehdään kehonpaino- sekä välineharjoitteita käyden läpi kehon suuret lihasryhmät. Ohjauksessa painottuu turvallisen ja tehokkaan suoritustekniikan harjoittelu ja itselle sopivan harjoitetason valinta. Tunti sisältää toiminnallisen alkulämmittelyn, tekniikkaopastuksen, harjoitusosion sekä lyhyen palauttavan venyttelyn. Tunti ei sisällä vaikeita askelsarjoja. Tunti sopii kaikille, myös miehille!

Sopivat varusteet tunnille ovat hikoiluun sopivat vaatteet, hikipyyhe sekä vesipullo. Tunnilla käytettävät välineet löytyvät salista.

Huom! Samaan aikaan Circuit-treenin kanssa järjestetään toisessa salissa Liikkari, jonne lapset voivat osallistua tunnin ajaksi. Lisätietoa täällä.

Ohjaaja: Katri Nieminen

Circuit-treeni ti klo 18:00 T-talon yläsalissa (Vanha Hämeentie 29). Sisäänkäynti Harjukadun puoleisesta ovesta .

Kuntojumppa

Perustunti, jossa sopivassa suhteessa askellusta ja lihaskuntoliikkeitä. Tunti alkaa alkulämmittelyllä, jonka jälkeen kohotetaan aerobista kuntoa helpoilla askelsarjoilla. Lihaskunto-osiossa tehdään lihaskuntoliikkeitä  ilman välineitä joko seisten tai lattialla.

 Tiistain aamutunnilla lihaskunto-osioissa toisinaan käytetään myös käsipainoja tai tankoa (välineet löytyvät salista). Tunti päättyy loppuvenyttelyihin.

Sopivat varusteet tunnille on liikuntaan sopivat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja halutessasi hikipyyhe. Maanantain kuntojumppa pidetään koulusalissa, jossa tarvitset mukaasi myös jumppamaton.

Ohjaaja: Teija Eisanen (ma) ja Eeva-Liisa Hämäläinen (ti) 

Kuntojumppa ma klo 18 Hannunniitun koululla (Virmuntie 3) ja  ti klo 10 T-talolla 1.salissa (Vanha Hämeentie 29) Sisäänkäynti Harjukadun puoleisesta ovesta .

Kevyt kuntojumppa

Perustunti, jossa tehdään ensin huolellinen ajankanssa alkulämmittely, jonka jälkeen siirrytään lihaskunto- osioon. Lihaskunto-osiossa käydään monipuolisesti koko vartalon lihakset läpi. Tunti päättyy loppuvenyttelyihin. Nimi "kevyt kuntojumppa" tulee siitä, että tunnilla tehdään huolellinen alkulämmittely ja loppulämmittely, jolloin lihaskunto- osuus on hiukan tiiviimpi ja lyhyt kestoisempi. Tunnilla ei tehdä askelsarjoja. Tunti sopii kaiken tasoisille, sillä jokaisen liikkeen voi tehdä itselle sopivalla tavalla. Ohjaajat antavat eri vaihtoehtoja liikkeisiin. 

Sopivat varusteet tunnille on liikuntaan sopivat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja halutessasi hikipyyhe. 

Ohjaajat:  Henna Viljanen ja Kati Saarinen (to) (Kati ohjaa 15.9., 6.10., 13.10., 20.10 sekä 27.10.)

Kuntojumppa to klo 10 T-talolla 1.salissa (Vanha Hämeentie 29) Sisäänkäynti Harjukadun puoleisesta ovesta .

Lattarit

Hauska, reipas ja hikinen tanssitunti kuumien lattarirytmien tahtiin. Tansseina ovat mausteinen salsa, räiskyvä reggaeton ja naisellinen chacha ja paljon muita upeita tansseja. Tunneilla rakennetaan perusliikkeistä lähtien pala palalta pieniä koreografioita ja tansseille ominaista liikettä rennosti harjoitellen. Tuntiin ei kuulu erillistä lihaskunto-osuutta.

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat vaatteet ja joustavat tossut/kengät, vesipullo ja iloinen mieli!

Ohjaaja: Kati Viitala ja Teija Eisanen (Teija ohjaa ke 14.9. sekä ke 12.10.)

 Lattarit ke klo 19:00-19:45 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29) Sisäänkäynti Harjukadun puoleisesta ovesta .


Leikkipuistojumppa

Leikkipuistojumpat sopivat leikkipuistoikäisten vanhemmille tai kenelle tahansa ulkojumpasta kiinnostuneelle. Tunnille voi tulla lasten kanssa tai ilman. Jumpassa hyödynnetään leikkipuiston välineitä ja vastus-kuminauhaa toiminnallisiin liikkeisiin. Tunti sisältää alkulämmittelyn sekä kiertoharjoitteluna tehtävän lihaskunto-osion. 

Sopivat varusteet tunnille ovat ulkoliikuntaan sopivat vaatteet ja vesipullo. Vastuskuminauhan saat lainaksi ohjaajalta. Huom! Muista säähän sopiva varustus!

Leikkipuistojumpat järjestetään yhteistyössä Turun kaupungin kanssa, ja kaupungin hankerahoituksen turvin tunnit ovat täysin maksuttomia. Tunneille ei myöskään tarvitse ilmoittautua - ilmesty vain paikalle!

Leikkipuistojumppien syyskausi 15.8.-2.10. 

TIEDOT SYKSYN 2022 LEIKKIPUISTOJUMPISTA PÄIVITETÄÄN MYÖHEMMIN


RVP (Reisi-vatsa-peppu-treeni)

RVP (Reisi-vatsa-peppu-treeni) on lihaskuntopainotteinen ja monipuolinen "yleistunti", johon kuuluu sekä lihaskuntoharjoittelua että aerobisia osuuksia. Tunti koostuu alkulämmittelystä, jonka jälkeen lihaskunto-osuuksia ja aerobisia osuuksia tehdään vuorotellen. Lopuksi palautellaan ja venytellään. Tunnilla käytetään vaihtelevasti välineinä esim. step-lautaa ja lisäpainoja. Tunti ei sisällä monimutkaisia askelsarjoja. Tunti sopii kaikille, jotka haluavat kehittää erityisesti jalkojen ja keskivartalon lihaskuntoa sekä aerobista kestävyyttä.Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat joustavat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja hikipyyhe.

 Ohjaaja: Suvi Luukkanen

RVP la klo 10 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29) Sisäänkäynti Harjukadun puoleisesta ovesta .

Step

Helppoa ja hauskaa askellusta step-laudalla. Alkulämmittelyn jälkeen

sykettä nostava askelsarja rakennetaan vaihe kerrallaan.

Lopuksi tehdään monipuolisesti lihaskuntoliikkeitä kuten esim. selkä- ja vatsalihaksia. Tunnin loppuun lyhyt verryttelu. Erittäin tehokas tunti erityisesti reisille ja pakaroille.

 Ohjaaja: Eeva-Liisa Hämäläinen

Step su klo 18 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29) Sisäänkäynti Harjukadun puoleisesta ovesta .


Toiminnallinen treeni

Toiminnallisessa harjoittelussa harjoitetaan lihasten välistä yhteistyötä. Harjoitettavissa liikkeissä on tarkoitus kuormittaa mahdollisimman monta lihasta samaan aikaan. Lihaskunnon ohella toiminnallisessa harjoittelussa kehittyvät myös tasapaino, koordinaatio, hapenottokyky, kehonhallinta sekä liikkuvuus. Toiminnallinen harjoittelu on monipuolista ja kehittää meitä toimimaan arjen askareissa. Tunti alkaa toiminnallisella alkulämmitellyllä, jossa valmistellaan kehoa tulevaan harjoitukseen. Tämän jälkeen tulee harjoitusosio, jossa tehdään monipuolisia kehoa kehittäviä liikkeitä joko välineillä tai ilman. Lopuksi vielä lyhyt palauttava venyttelyosio.

Tunti sopii kaikenikäisille, sillä jokainen pystyy itse määrittämään tunnin tehokkuuden oman kuntotason mukaan. Tunnille on hyvä ottaa mukaan liikuntaan sopivat vaatteet, hikipyyhe ja vesipullo. 

Ohjaaja: Henna Saarikko (ma) ja Teija Eisanen (pe)

Toiminnallinen treeni ma klo 19 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29) Sisäänkäynti Harjukadun puoleisesta ovesta .

Toiminnallinen treeni pe klo 17:15, Viinamäen päiväkodin liikuntasalissa. (Ruukintie 9)


Lihaskunto ja Liikkuvuus

Tunti koostuu kahdesta osiosta. Kevyen lämmittelyn jälkeen alkaa ensin tehokas lihaskunto-osuus, mikä koostuu erilaisista lihaskuntoa kehittävistä harjoitteista. Lihaskuntotreenin jälkeen tehdään monipuolisesti liikkuvuusharjoituksia koko keho huomioiden. Tunti ei sisällä koreografioita eikä askelsarjoja. 

Ohjaaja: Jessica

Lihaskunto ja Liikkuvuus ke 19.00, T-talo 1.sali (Vanha Hämeentie 29) Sisäänkäynti Harjukadun puoleisesta ovesta .