Tuntikuvaukset

Jooga

Hatha-joogaan pohjautuva body&mind -tunti yhdistelee elementtejä eri kehonhuoltolajeista. Tunnin tavoitteina on avata liikeratoja, parantaa kehonhallintaa ja kehotietoisuutta sekä rauhoittaa mieltä. Tunti sisältää lyhyet alku- ja loppurentoutukset. Tunnilla ei tarvita aiempaa kokemusta joogasta.

Sopivat varusteet tunnille ovat rennot ja mukavat vaatteet sekä vesipullo, rentoutuksia varten voi mukaan ottaa lämmintä vaatetta (esim. huppari ja villasukat tai oma viltti), halutessaan oma joogamatto. Tunnilla harjoittelemme ilman kenkiä.

Jooga ti klo 19.30-20.30 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Kiertoharjoittelu

Toiminnallista lihaskuntoharjoittelua tehokkaan kiertoharjoittelun muodossa. Koko kehon tunnilla tehdään kehonpaino- sekä välineharjoitteita käyden läpi kehon suuret lihasryhmät. Ohjauksessa painottuu turvallisen ja tehokkaan suoritustekniikan harjoittelu ja itselle sopivan harjoitetason valinta. Tunti sisältää toiminnallisen alkulämmittelyn, tekniikkaopastuksen, harjoitusosion sekä lyhyen palauttavan venyttelyn. Tunti ei sisällä vaikeita askelsarjoja. Tunti sopii kaikille, myös miehille.

Sopivat varusteet tunnille ovat hikoiluun sopivat vaatteet, hikipyyhe sekä vesipullo. Tunnilla käytettävät välineet löytyvät salista.

Ohjaaja: Kati Viitala

Kiertoharjoittelu ti klo 17.15-18.00 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

 

Kuntojumppa

Perustunti, jossa sopivassa suhteessa askellusta ja lihaskuntoliikkeitä. Tunti alkaa alkulämmittelyllä, jonka jälkeen kohotetaan aerobista kuntoa helpoilla askelsarjoilla. Lihaskunto-osiossa tehdään lihaskuntoliikkeitä ilman välineitä, joko seisten tai lattialla. Tunti päättyy loppuvenyttelyihin.

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo, jumppamatto (tunti pidetään koulusalissa, jossa ei ole mattoja) ja halutessasi hikipyyhe.

Ohjaaja: Henna Saarikko

 Kuntojumppa ma klo 18.30-19.30 Hannunniitun koulun salissa (Virmuntie 3)

Lavis-lavatassijumppa

Lavis-lavatanssijumppa on uusi hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, jossa tanssitaan ilman paria. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja, kuten humppa, valssi, polkka, foxi, salsa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Laviksen periaatteisiin kuuluu että tanssiaskeleet ja koreografiat ovat niin helppoja, että mukaan pääsee tottumattomampikin tanssija. Tunnilla käydään monipuolisesti läpi eri lavatanssilajeja, ja niiden myötä opis eri lavatanssiaskeleiden perusteita. Lavis on niin mukavaa, ettet edes huomaa kuntoilevasi!

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat joustavat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja halutessasi hikipyyhe.

Ohjaaja: Tuija Lundström

 Alkeis-Lavis ti klo 18.00-18.55 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)
Jatko-Lavis ti klo 19.00-19.55 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Lattarijumppa

Hauska, helppo ja hikinen tanssitunti menevän lattarimusiikin tahtiin. Tunnilla tanssitaan ilman paria (samaan tyyliin kuin Laviksessa ja Zumbassa), tansseina ovat mm. salsa, reggaeton, chacha ym. Aiempaa tanssikokemusta ei tarvita, ja askelsarjat ovat helppoja. Tuntiin ei kuulu erillistä lihaskunto-osuutta.

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja iloinen mieli!

Ohjaaja: Kati Viitala

 Lattarijumppa la klo 12.30-13.25 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Leikkipuistojumppa

Leikkipuistojumpat sopivat leikkipuistoikäisten vanhemmille tai kenelle tahansa ulkojumpasta kiinnostu-neelle. Tunnille voi tulla lasten kanssa tai ilman. Jumpassa hyödynnetään leikkipuiston välineitä ja vastus-kuminauhaa toiminnallisiin liikkeisiin. Tunti sisältää alkulämmittelyn sekä kiertoharjoitteluna tehtävän lihaskunto-osion. 

Sopivat varusteet tunnille ovat ulkoliikuntaan sopivat vaatteet ja vesipullo. Vastuskuminauhan saat lainaksi ohjaajalta. Huom! Muista säähän sopiva varustus!

Leikkipuistojumpat järjestetään yhteistyössä Turun kaupungin kanssa, ja kaupungin hankerahoituksen turvin tunnit ovat täysin maksuttomia. Tunneille ei myöskään tarvitse ilmoittautua - ilmesty vain paikalle!

Ohjaajat: Riikka Palimo (ti), Saija Huhtiniemi (ke), Kati Viitala (to) ja Anni Toivanen (la)

Leikkipuistojumppa ti klo 18.00-18.45 Tähkäpuiston leikkipaikalla (Petreliuksenpolku, Petrelius)
Leikkipuistojumppa ke klo 10.00-10.45 Annanpuiston leikkipaikalla (Annakatu, Port Arthur)
Leikkipuistojumppa to klo 9.30-10.15 Kupittaan puiston PaPu-puistossa (Kupittaankatu 2, Kupittaa/Keskusta)
Leikkipuistojumppa la klo 10.00-10.45 Nummenpuistokadun leikkipuistossa (Nummenpuistokatu, Nummi)

Tarkemmat ohjeet, miten löydät leikkipuistojumppiin:

Nummenpuisto: Aidattu leikkipaikka sijaitsee Nummenpuistokadun ja Töykkälänkadun kulmassa.

Kupittaan puisto: Jumppa pidetään uudessa Patsaspuistossa ("Uusi PaPu"), joka on erillinen leikkipaikka mutta hyvin lähellä Seikkailupuistoa. Jumppapaikan tunnistaa isosta vihreästä laivannäköisestä kiipeilytelineestä.

Annanpuisto: Annanpuiston aidattu leikkipuisto sijaitsee Port Arthurissa aivan Annanpuiston päässä, Arvinkadun ja Annankadun kulmassa.

Tähkäpuisto: Tähkäpuiston leikkipaikka sijaitsee Petreliuksessa Tähkäpuiston reunalla, Petreliuksenpolun varrella.

 

Lihaskunto

Lihaskuntotunti on helppo mutta tehokas tunti, jossa tehdään isoja lihasryhmiä vahvistavia harjoitteita niin kehonpainolla kuin helpoilla välineillä, kuten käsipainot ja vastuskuminauha. Tunti toteutetaan kiertoharjoittelutyyppisesti. Tunnilla pärjäävät mukana hyvin myös vähemmän liikuntaa harrastaneet. Tunti ei sisällä koreografisia askelsarjoja. Mukaan tunnille tarvitset hikipyyhkeen, juomapullon ja sisäliikuntaan soveltuvat jalkineet.

Ohjaaja: Maarit Itälä

Lihaskuntotunti to klo 19.00-19.55 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

 

Muokkaus

Tehokas lihaskuntopainotteinen tunti, jossa nostetaan sykettä ja kehitetään lihaskuntoa. Alkulämmittelyn jälkeen tehdään tehokkaita lihaskuntoliikkeitä, jotka muokkaavat kehon tärkeimpiä lihasryhmiä, kuten reisiä, vatsaa, selkää ja pakaroita.

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat joustavat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja hikipyyhe.

 Ohjaaja: Eeva-Liisa Hämäläinen (sijaisena Henna Saarikko)

Muokkaus ke klo 19.00-19.55 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Peruskuntojumppa

Päiväsaikaan järjestettävä peruskuntojumppa on helppo mutta monipuolinen tunti, jossa kohotetaan koko kehon kuntoa. Askellukset ovat helppoja, eikä tuntiin kuulu vaikeita koreografioita. Lihaskunto-osuus on tehokas mutta sopivan kevyt ja yksinkertainen. Tunti sopii erityisesti vasta-alkajille, iäkkäämmille, raskaana oleville tai synnyksestä toipuville.

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat joustavat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja halutessaan hikipyyhe. Muista tunneista poiketen peruskuntojumppaan ei ilmoittauduta netissä vaan paikan päällä ohjaajalle, ja peruskuntojumppien oma kausimaksu maksetaan suoraan ohjaajalle käteisellä.

 Ohjaajat: Marita Hellberg (ma), Tuire Johansson (ma) ja Kati Viitala (to)

Peruskuntojumppa ma klo 13.00-13.55 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)
Peruskuntojumppa to klo 11.00-11.55 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

RVP (Reisi-vatsa-peppu-muokkaus)

RVP (Reisi-vatsa-peppu) on lihaskuntopainotteinen ja monipuolinen "yleistunti", johon kuuluu sekä lihaskuntoharjoittelua että aerobisia osuuksia. Tunti koostuu alkulämmittelystä, jonka jälkeen lihaskunto-osuuksia ja aerobisia osuuksia tehdään vuorotellen. Lopuksi palautellaan ja venytellään. Tunnilla käytetään vaihtelevasti välineinä esim. step-lautaa ja lisäpainoja. Tunti ei sisällä monimutkaisia askelsarjoja. Tunti sopii kaikille, jotka haluavat kehittää erityisesti jalkojen ja keskivartalon lihaskuntoa sekä aerobista kestävyyttä.Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat joustavat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja hikipyyhe.

 Ohjaaja: Anni Toivanen

RVP la klo 11.30-12.25 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Step

Helppoa ja hauskaa askellusta step-laudalla, yhdistettynä lihaskuntoliikkeisiin. Tehokas tunti erityisesti reisille ja pakaroille.

 Ohjaaja: Eeva-Liisa Hämäläinen, sijaisena Henna Saarikko

Step su klo 18.00-18.55 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)

Suomirockjumppa

Helppoja askelkuvioita suomalaisen musan tahdissa! Tunti keskittyy pääasiassa aerobiseen askellukseen, mutta mukana on myös lihaskuntoa kehittäviä liikkeitä. Tunti sopii kaikille, tunti ei sisällä hyppyjä eikä vaikeita askelsarjoja.

Sopivat varusteet tunnille ovat liikuntaan sopivat joustavat vaatteet ja tossut/kengät, vesipullo ja hikipyyhe.

Ohjaaja: Maarit Itälä

Suomirockjumppa to klo 18.00-18.55 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29) 

Toiminnallinen treeni

Toiminnallisessa harjoittelussa harjoitetaan lihasten välistä yhteistyötä. Harjoitettavissa liikkeissä on tarkoitus kuormittaa mahdollisimman monta lihasta samaan aikaan. Lihaskunnon ohella toiminnallisessa harjoittelussa kehittyvät myös tasapaino, koordinaatio, hapenottokyky, kehonhallinta sekä liikkuvuus. Toiminnallinen harjoittelu on monipuolista ja kehittää meitä toimimaan arjen askareissa. Tunti alkaa toiminnallisella alkulämmitellyllä, jossa valmistellaan kehoa tulevaan harjoitukseen. Tämän jälkeen tulee harjoitusosio, jossa tehdään monipuolisia kehoa kehittäviä liikkeitä joko välineillä tai ilman. Lopuksi vielä lyhyt palauttava venyttelyosio.

Tunti sopii kaikenikäisille, sillä jokainen pystyy itse määrittämään tunnin tehokkuuden oman kuntotason mukaan. Tunnille on hyvä ottaa mukaan liikuntaan sopivat vaatteet, hikipyyhe ja vesipullo. 

Ohjaaja: Julia Rissanen

Toiminnallinen treeni ma klo 19.00-19.55 T-talon 1.salissa (Vanha Hämeentie 29)